sunnuntai 8. lokakuuta 2017

Kohdeyleisönä lapset


Maitoa kansalle.





"Ei ole sattumaa, että suomalaiset ovat maidon huippukuluttajia. Maidontuotannolla on ollut katovuosien jälkeisestä ajasta lähtien merkittävä rooli suomalaisessa maataloudessa, ja siinä liikkuvat suuret rahavirrat. "

Mainosjuliste vuodelta 1928

"Kansalaisia onkin valistettu maidon terveysvaikutuksista ahkerasti läpi vuosikymmenten. Maitoa on kutsuttu julisteissa, esitteissä ja postikorteissa muun muassa ”valkoiseksi taikajuomaksi” ja ”magiaksi”. Maidon on kerrottu olevan ”terveytemme lähde” ja ”kauneuden perusta”, kohottavan kuntoa, tekevän vahvaksi ja pitävän koululaiset kasassa. "

Tässä vaiheessa on hyvä pitää mielessä ns. Talismaaniset sanat, jotka luovat kauniin mielikuvan sisältämättä oikeasti mitään faktaa.

"Paitsi että maitoa ovat markkinoineet maidontuottajat ja meijerikonsernit, kampanjoita on rahoitettu myös julkisin varoin. Yksi esimerkki maidon järjestelmällisestä julkisesta tuesta on koulumaitotuki, jota EU maksaa tukea hakeneelle meijerille, tukkukaupalle tai kunnalle. "

"Tuella kustannetaan osa päiväkodeissa ja kouluissa tarjottavasta rasvattomasta maidosta ja piimästä. Vastineeksi koulujen on mainostettava EU:n tukemaa maitoa julisteella, joka on ”sijoitettava pysyvästi näkyvälle paikalle esimerkiksi pääsisäänkäynnin yhteyteen”."


Postikortti 1930-luvulta

"Maito on ainoa tuote, jonka mainoksia pitää näkyä kouluissa tukirahojen takia, huomauttaa tutkijatohtori ja kestävän kehityksen dosentti Markus Vinnari. 


Hänen mukaansa sen edistämiseen, että maitoa juotaisiin nuorena, on panostettu paljon. Esimerkiksi muun muassa meijerien rahoittaman Maito ja terveys -yhdistyksen esitteitä on jaettu ainakin aiemmin neuvoloissa. "

Maidon markkinoinnissa ja myynnin edistämisessä on ollut mukana erilaisia instituutioita. Se on toisaalta ymmärrettävääkin Suomen tapaisessa maassa, jossa maitopolitiikka on ollut paljon muutakin kuin ravitsemuksellista politiikkaa.” 


Postikortti 1930-luvulta.




Toinen postikortti 1930-luvulta.


"Mutta millä maidon elimistölle tärkeät aineet voi sitten korvata? Kalsiumia saa kasviksista, kuten parsakaalista, manteleista ja appelsiineista, mutta niistä se ei imeydy yhtä hyvin kuin maidosta. ”Jos jättäisin maitovalmisteet pois ja olisin viisikymppinen nainen, käyttäisin kalsiumvalmisteita.” "

Hienoa huomata, että maidosta voidaan kirjoittaa edes jossain määrin kriittisesti. Ja jokainen on varmasti saanut maitovalistuksen jo nuorena? Jos et juo maitoa, luut murtuvat ja ainoa tapa ehkäistä tämä on juoda maitoa.

Faktojen valossa asia on hieman erinäköinen.

"The majority of studies detailing hip fracture rates have been performed in the last five decades. Scandinavia has the highest reported incidence of hip fracture worldwide."
https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC3004072/

Skandinaaviassa on siis eniten lantion murtumia koko maailmassa. Tähän toki vaikuttaa talvi ja liukkaat kelit, mutta talvi koskettaa yhtä lailla monia muitakin maita. Tämän lisäksi teiden ja jalkakäytävien kunnosta pidetään täällä talvisin paremmin huolta kuin monessa muussa maassa. Ja kaikki osaavat odottaa, että maa on liukas. Ehkä emme siis saa tarpeeksi kalsiumia?

Maidon kulutus eri maissa suhteutettuna asukaslukuun (Wiki)

Tässä kohtaa tulee hieman sekava olo, sillä itse en osaa perustella asiaa enempää. Miksi meidän pitäisi juoda enemmän maitoa, jotta saamme enemmän kalsiumia, jos sillä on näemmä päinvastainen vaikutus lantion murtumiin?

"Valio on Suomen suurin maidonjalostaja ja vastaanottaa 85 prosenttia Suomessa tuotetusta maidosta. Valio on Suomen suurin elintarvikkeiden viejä. Tuotteiden vienti kattaa nykyään noin 30 % Suomen elintarvikeviennistä."

On tosin vaikea uskoa, että kotimainen yritys olisi valmis mihinkään "vippaskonsteihin".

"Valiota syytettiin vuonna 2012, että se olisi pyrkinyt vuodesta 2010 hävittämään maitoalan kilpailijansa Suomen markkinoilta niin sanotuilla "saalistushinnoilla". Alihinnoittelulla pyrittiin estämään etenkin Arla Ingmanin toiminta Suomen markkinoilla. Kilpailuvirasto esitti joulukuussa 2012 Valiolle 70 miljoonan euron seuraamusmaksua määräävän markkina-aseman väärinkäytöstä."

"Kolme vuotta kestäneestä määräävän markkina-aseman väärinkäytöstä langennut 70 miljoonan euron sakkotuomio oli tuolloin historian suurin yksittäiselle yritykselle Suomessa määrätty kilpailuoikeudellinen seuraamusmaksu."

Hups. Valion onneksi luottoa kansalaisilta silti löytyy.

"Vuonna 2016 Valio valittiin Suomen vastuullisimmaksi brändiksi suomalaisten kuluttajien toimesta Sustainable Brand Index -tutkimuksessa. Tämä oli Valiolle kolmas kerta peräkkäin.

Valio Oltermanni ja Valio Oivariini valittiin luotetuimmiksi merkeiksi omissa juusto- ja voikategorioissaan vuonna 2016 Valittujen Palojen järjestämässä Luotetuin Merkki -tutkimuksessa. Nämä tuotemerkit ovat saaneet kyseisiä palkintoja myös aikaisempina vuosina."
https://fi.wikipedia.org/wiki/Valio

Tämäkin sinänsä ymmärrettävää. Itsekin arvostan yrityksiä, jotka lobbaavat itselleen mahdollisuuden markkinoida tuotteitaan lapsille (voisiko johtua siitä, että Suomessa jokaiselle lapselle on annettu maitokoulutus?). Herra Vladimir Lenin puki asian kauniisti sanoiksi:

"Give me a child for the first 5 years of his life and he will be mine forever."

Tai vaihtoehtoisesti todennäköisesti Jesuiittojen sanonta, jonka alkuperäinen esittäjä on hieman hämärän peitossa:

"Give me a child until he is seven and I care not who has him thereafter."

Ruokailutottumukset opitaan lapsena. Maailmankuvan pohja luodaan lapsena. En tosin ole ammattilainen maidon, kalsiumin tai luun murtumien suhteen, mutta hieman oudolta tämä taas vaikuttaa. Uskon, että maidon juomisella on ollut paljon hyviä vaikutuksia Suomessa ja että sen markkinoinnista on ollut hyötyä. Toisaalta asia joka on vuonna X hyödyllinen, ei välttämättä ole sitä enää vuosien päästä. Toki vaa'alla raha painaa enemmän kuin luut.

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti

Pyhäinpäivä

Yritetään pysyä ajan hermolla. Miksi esimerkiksi Suomessa vietetään tänään Pyhäinpäivää? Mitä yhteistä on pyhäinpäivällä, kekrillä, kuollei...